مسجد جامع امام خمینی(ره) اندآن

مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ با شیطان و طاغوت است

مسجد جامع امام خمینی(ره) اندآن

مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ با شیطان و طاغوت است

مسجد جامع امام خمینی(ره) اندآن

اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شیوه ی اجرایی آیین تحویل سال نو

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۵:۲۰ ب.ظ


اشاره:

عید نوروز از جمله اعیادی است که ایرانیان آن را بزرگ می داشته اند و اسلام نیز با حذف پیرایه های خرافی آن، و احیاءسنت های مطلوب و آداب شایسته ی آن مانند نظافت، صله رحم، سفر رفتن با آمیزه ای از نشاط و بهجت معنوی پذیرفته و برآن امضاء تایید زده است. آنچه در این میان مهم است فرصتی است که برای مدیریت هیجانات شادی و نشاط و معنویت به وجود می آید، نقش روحانیت معظم، به ویژه  ائمه جماعات مساجد به عنوان کانون های حیات طیبه و مروج سبک زندگی اسلامی در هدایت و تعالی و ارتقاء این آئین ها نقشی مهم و مؤثراست. حضور مردم مسلمان در مساجد هنگام تحویل سال، پس از انقلاب اسلامی به تدریج آغاز شده و در حال تکامل و تعالی است. چنانچه قبل از فرا رسیدن تحویل سال،ائمه محترم جماعات و فعالان مسجدی با برنامه ریزی صحیح و جلب همراهی و مشارکت مردم به ویژه جوانان متدین و انقلابی تلاش نمایند، می توان از این فرصت مبارک بهره های معنوی فراوانی گرفت و در کنار مشاهد مشرفه وبقاع متبرکه و مزارهای شهیدان والامقام،مساجد را می توان به عنوان یکی از مهمترین پایگاه ها و جایگاه های نشر معارف الهی و غنی سازی اوقات در این ایام تبدیل کرد. و با هم فکری و تبادل تجربیات و تعامل مساجد و فعالان مسجدی الگوی مناسبی از برگزاری آئین های جشن و سرور را با رعایت شئون اسلامی به یادگار گذاشت.

این جزوه تلاش می کند که ره توشه ای از تجارب و اندیشه های موجود را در قالب شیوه نامه اجرای آئین تحویل سال ٩٣ در اختیار شما عزیزان قرار دهد، و طبیعی است که نظرات راهگشا و نقدها و پیشنهادهای سازنده ما را در غنا بخشیدن این مجموعه برای سالهای آینده کمک خواهد کرد.

گام اول: انتخاب نام مناسب

اولین گام در جذاب سازی یک برنامه انتخاب نام مناسب برای آن برنامه است، برای آئین تحویل سال ٩٣ ما این نام و شعار را انتخاب کرده ایم:

سال خود را از مسجد آغاز کنیم

( جایگزین) سال نو را از مسجد آغاز کنیم

فضا سازی، تبلیغات محیطی و تهیه کارت دعوت و پوستر واحد و توزیع و نصب آن در فضاهای پیرامونی مساجد با نام و شعار فوق الذکر می تواند به عنوان یک نشان ثابت برای هر سال تلقّی شده و برنامه های تحویل سال مساجد با همین شعار شناخته شوند. کما اینکه اکنون و به تدریج باید شعار "آینده را از مسجد بسازیم" به عنوان نشان و نماد ثابت فعالیت های مساجد برای مخاطبان شناخته شود.

گام دوم: انتخاب مساجد محوری

طبیعی است ظرفیت های جمعیتی، ساختمانی، موقعیت دسترسی آسان و امکانات دیگر، آن هم در وقت تحویل سال که بسیاری از مردم، حضور در منزل را می پسندند، یا قبلاً سفر را انتخاب کرده اند، می طلبد که مساجدی برای این برنامه  مورد هدف قرار گرفته وفعال شوند که دارای حداقل یک یا دو شرط از شرایط ذیل را داشته باشند:

١. مساجدی که از امکانات نیروی انسانی و ساختمانی و تسهیلات مناسبتری برخوردار هستند؛

٢. مساجدی که در جوار گلزار شهیدان یا تربت شهیدان گمنام هستند؛

٣. مساجدی که امام جماعت محترم آن از علمای بزرگوار و معرض مراجعه مردم محل و محلات دیگر هستند؛

٤. مساجدی که امکان دسترسی آسان را برای مردم محل و محلات دیگر فراهم کرده است؛

٥. مساجدی که از امام جماعت فعال، توانمند برخورد دار بوده، و دارای قدرت تعامل و جلب مشارکت مردم و فعالان مسجدی و نهادهای محله و... می باشد.

       مساجدی که فرمانده پایگاه بسیج آن فعال، توانمند، یا انگیزه و اعضای بسیج فعال و توانمند در جلب حضور مردم موفق باشند.

      ٧. ممکن است که در ایام تحویل سال بسیاری از ائمه محترم جماعات نیز به نوعی در مسافرت باشند، لذا در این صورت از حضور نایب امام جماعت یا یک روحانی فعال و توانمند استفاده شود و به عبارتی برنامه مزبور در مساجد، خالی از حضور و مدیریت روحانی و عالم مسجد و محل نباشد.


گام سوم: برنامه ریزی قبل از آئین تحویل سال

برنامه ریزی یعنی پیش بینی مطلوب از امکانات و مقدورات و محذورات و اتخاذ تصمیم مناسب و مقتضی برای تحقق اهداف لذا پیشنهاد می گردد، موارد ذیل قبل از برنامه سال تحویل انجام پذیرد.

١. تهیه چک لیست( فهرست) از کلیه فعالیت های قابل برنامه ریزی، تبلیغاتی، محتوایی، انتظاماتی، تدارکاتی و اجرایی با برآورد هزینه مناسب و منطقی جهت ارائه در جلسه برنامه ریزی؛

٢. برگزاری جلسه اولیه شورای فرهنگی مسجد و فعالان مسجدی( امناء، پایگاه  مقاومت بسیج،کانون فرهنگی هنری و...)  به منظور بحث و بررسی و جمع بندی پیشنهادات در راستای تهیه طرح نهایی؛

٣. دعوت به مشارکت در برگزاری جلسه با نهادهای حاضر در محل مانند شهرداری، حوزه یا ناحیه بسیج، نیروی انتظامی، شورایاری ها  و خانه محله و... و طرح بحث و جذب مشارکت معنوی و مالی آنان برای برگزاری      بهتر مراسم؛

٤. تهیه اقلام تبلیغی مانند پوستر، بنر و کارت دعوت به ویژه برای دعوت از خانواده محترم شهدا و ایثارگران، نخبگان و فرهیختگان محلی در سطوح مختلف سنی و صنفی؛

٥. ارسال پیامک های تبلیغی از چند روز قبل با مضامین و شعارهای مناسب و جذاب و اطلاع رسانی؛

٦. فضا سازی داخل مسجد به تناسب شأن و جایگاه خانه خدا(  پارچه آرایی و گل آرایی ،تهیه هفت سین قرآنی، تمثال ها و عکس های شهدای مسجد و محل،  نصب احادیث وروایات مناسب در  آداب نوروز و....) ؛

٧. اقدامات و تمهیدات لازم برای پذیرایی از میهمانان به تناسب توان و امکانات مالی مسج و بهره گیری افراد خیّر؛

٨. دعوت از قاری، مجری، مداح و مناجات خوان و هماهنگی با آنها برای اجرای برنامه؛

٩. هماهنگی با گروه سرود و تواشیح پایگاه بسیج یا کانون فرهنگی فرهنگی هنری برای اجرای برنامه

١٠. تمهیدات لازم صوتی و تصویری برای پخش برنامه جهت خواهران، ضبط برنامه برای مستند سازی، و ارائه گزارش کار به ناحیه و معاونت فرهنگی  امور مساجد؛

١١. پیش بینی مکان مناسب برای استقرار خانواده محترم شهدا یا مدعوین و میهمانان ویژه؛

١٢. تهیه هدایا و جوایز مناسب برای عموم یا برندگان مسابقات متناسب با زمان و مکان برنامه.

١٣. دعوت ویژه از نخبگان، فرهیختگان، قهرمان محلی و تجلیل و تقدیر از آنان

١٤.هماهنگی لازم برای تلاوت سوره مبارکه دهر در اثناء برنامه

١٥. پیش بینی انعکاس رسانه ای به طرق ممکن در راستا و هماهنگ با برنامه های کلی

یادآوری مهم: لازم است آمادگی مسجد برای اجرای برنامه تا قبل از ٩٢/١٢/٢٠ به ناحیه مربوطه اعلام گردد. تا نسبت به درج نام مسجد مزبور در سایت مرکز و دیگر رسانه های مکتوب و تصویری اقدام لازم انجام شود.

 

 گام چهارم- اجرای برنامه تحویل سال٩٣

طبق پیش بینی انجام شده توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تحویل سال ٩٣ :

روز پنجشنبه ٢٩ اسفند ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مصادف با هجدهم جمادی الاولی یکهزار و چهارصدو سی و پنج قمری ساعت ٢٠ و ٢٧ دقیقه و ٧ ثانیه می باشد.

با عنایت به فاصله مناسب اذان مغرب و عشاء با ساعت تحویل سال می توان برای تحویل سال، به اقتضاء شرایط محیط و محله برنامه ریزی کرد:

§    اجرای برنامه از زمان اذان مغرب و عشاء تا هنگام تحویل سال

اذان مغرب ٣٣/١٨  است. فاصله اذان مغرب و عشاء تا وقت تحویل سال دو ساعت  است، لذا برنامه آئین تحویل سال را می توان به شکل زیر اجرا کرد:

١.  برگزاری نماز مغرب و عشاء و تعقیبات( ٣٠ دقیقه- ١٨:٣٠-١٩)

٢.  قرائت قرآن کریم سوره دهر( که به صورت دسته جمعی خوانده می شود - ١٩-٢٠: ١٩)

٣.  سخنرانی امام جماعت محترم( پیرامون محاسبه اعمال، آداب تحویل سال، نکات لازم درباره مسافرت و دید و بازدید و رعایت شئونات اسلامی،  و رعایت ایام فاطمیه در طول تعطیلات نوروز( ٢٥ دقیقه ٢٠: ١٩- ٤٥: ١٩)

٤.  قرائت دعای کمیل ( ٤٥: ١٩ تا ١٥: ٢٠)

٥. تجلیل از فعالان و مؤثرترین برنامه های سال ٩٢ مسجد و نخبگان و قهرمانان محل ( ١٥: ٢٠ – ٢٥ : ٢٠)

٦. آمادگی برای تحویل سال و قرائت دسته جمعی دعای یا مقلب القلوب و الابصار ....( ٢٥ : ٢٠ – ٢٧ : ٢٠)

٧. آغاز سال ١٣٩٣( ٢٠:٢٧:٧) تبریک و مصافحه و استماع پیام مقام معظم رهبری ( تا ساعت ٢١)

 

§    یادآوری های  مهم :  چنانچه می دانید نوروز امسال بین ایام فاطمیه اول و دوم واقع شده است، لذا شایسته است در صورت امکان زیارت حضرت زهرا(س) خوانده شود.

§  موارد فوق پیشنهادی بوده و هر مسجد به اقتضاء موقعیت و شرایط  خود می تواند برنامه ریزی نماید.

یادآوری های لازم:

١. برای فواصل برنامه ها می توان از یکی از مجریان محلی توانمند استفاده کرد.

٢.  مساجد یکه توان پذیرایی شام را دارند، شایسته است پس از اجرای برنامه پذیرایی انجام دهند.

٣. در قرائت قرآن سوره مبارک دهر استفاده شود.

٤. شایسته است در صورت امکان در پایان برنامه ابتدا از خانواده معظم شهداء تجلیل شود.

٥. چون آخر اسفند و اول فروردین ماه آغاز عملیات فتح المبین است به طور ویژه از شهدای آن عملیات تجلیل گردد.

٦. به منظور مستند سازی برنامه و نگهداری آن در آرشیو مسجد و نیز ارسال آن به مرکز ( معاونت فرهنگی- اجتماعی) جهت بررسی و تشویق و نیز بارگزاری روی سایت مرکز و سایت بسیج پرس، از کلیه برنامه ها عکس و فیلم و گزارش مکتوب تهیه گردد.

§    گام پنجم: جمع بندی و ارزیابی

پیشنهاد می شود پس از پایان تعطیلات در اولین فرصت، جلسه ای به منظور ارزیابی و جمع بندی نهایی تشکیل و اقدامات ذیل انجام شود:

١.  ارزیابی نقاط قوت و ضعف برنامه ها و مکتوب نمودن آن؛

٢.  شناسایی افراد یا واحدهای فعال در مسجد یا محل در برنامه مذکور و تجلیل کتبی و حضوری از آنان؛

٣.  تدوین گزارش تصویری و مکتوب و ارائه آن به ناحیه یا معاونت فرهنگی- اجتماعی؛

٤. خواهشمند است گزارش های اولیه خبری از همان روز مراسم در قالب پست الکترونیکی به نشانی معاونت farhangi@masjed.ir  ارسال گردد، تا در سایت های مرکز و بسیج پرس قرار داده شود؛

٥. زمان گزارش نهایی صوتی و تصویری تا ٩٣/١/٢٥ خواهد بود؛

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۸
کانون فرهنگی، هنری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی